Wednesday, February 20, 2013

Alergik

Kali ni dh kali kedua muke aku naik gatal2 plus jerawat sbb alergik ngan produk skincare...sebelum ni aku alergik ngan produk Sri Mawar...tgk kazen aku pkai ok..aku pn gatal nk try...abis naik jerawat kt dahi...jd terpakse la menjadi tetamu klinik..amik ubat alergik...

Yang terbaru, kena lagi skali..kali ni pkai Clinique lak...huhu agaknye muke aku ni low profile kot..xnak pkai produk mahal2..(hahahahah)...abis naik jerawat..mula2 aku bertahan dulu..sbb igt kot jerawat2 tu nk kuar dulu, then baru dia ilang...dh 2-3 bulan pkai x ilang2 jgk..aku dh rase lain macam dh..x penah2 muke aku naik jerawat seteruk ni...huhuhu...then aku beli lak Acne Aid (sbb klinik pakar kulit yg kakak aku pegi syorkn pkai sabun tu dia ianya berubat)...baru aku pkai skali, muka aku naik gatal2..dah sudah nape plak ni..sbb dh x tahan gatal, aku gi la Klinik Maria kt Alamanda tu...doktor tu ckp, bile kite pkai produk yg mahal2 mcm SKII ker Clinique ker, kulit kite akn jd nipis sikit...kalo yg ok, ok la..leh truskan..tp kalo dia x sesuai ngan kulit kite lak, tumbuh jerawat dan sebagainye, if kulit kite kne minyak cap kapak pn akn jd gatal2...sbb kulit dh reject...sbb tu bile aku gune Acne Aid tu pn dia jd gatal2...

Solutionnye, aku kne kurangkn ayam dan telor sbb leh sebabkn gatal2...(huuwaaaa xleh mkn ayam!!)..then bykkn makan tomato, timun dan salad..bagus utk kulit...dan utk tempoh berubat ni, aku xleh pkai sebarang chemical skincare...just blh pkai bedak jer, tu pn bedak Johnsons2 jer..cleanser pn xleh pkai...

Lagi satu ilmu yg aku dpt, alergik ni boleh menyerang bahagian rahang, earlobes dan lipatan siku...bile gatal2 kulit tu dh smpai kt lipatan siku, mknenye alergik tu dh teruk...dan yg lg parah kalo alergik tu dh menyerang kelopak mata...huhuhu takutnye...

so skang jauhkan la segala skincare2 yg ade...lps ni aku pn dh xtau nk pkai skincare ape yg sesuai...nk kne beli yg organik2 kot...ape yg ok ek...huhu nnt la pikir...

No comments: