Thursday, May 8, 2014

Peperiksaan Memasuki Perkhidmatan Akauntan W41

6.5.2014 aritu adalah kali kedua aku sit utk exam akauntan ni..kali pertama dulu setahun yg lepas..mungkin rezeki tak memihak padaku mase tu...exam kali kedua ni xtau la nk cakap camane...actually exam ni ade 4 seksyen..

Seksyen A - Pengetahuan Am
Kali ni, boleh dikatakan 90% soalan adalah berkaitan dengan prinsip akaun..pasal teori perakaunan dll..10% jer soalan berkaitan dengan pengetahuan am..kalo fresh graduates, or yg mmg keje in accounting field, maybe boleh jawab la soalan tu...yg dah lame tinggal ni, garu kepala gak la...

Seksyen B - Daya Menyelesaikan Masalah
Soalan dia berkaitan Matematik la..basically Math tingkatan 5...bagi aku, aku rase soalan Math kali ni agak senang...berbanding dengan exam2 yg penah aku hadiri sebelum ni...tp xtau la kan betul ke x pengiraan yg aku buat tu..janji kire ade jawapan dia kt pilihan jawapan tu kire ok la kn...hehehe

Seksyen C - Esei Bahasa Melayu
Aisshh bab esei ni yang aku lemah sikit..aku mmg x reti nk karang mengarang ni...otak aku otak Matematik sikit, bukan otak buat karangan..hehehe..so main tibai je lah jawab karangan...
Tajuk yg kuar
- integriti
- pekerja yg berfikiran positif + bermotivasi tinggi + sentiasa berusaha ke arah kecemerlangan organisasi
- amalan perpaduan

Seksyen D - Esei Bahasa Inggeris
Haa ni lagi satu hal...esei bm pun aku lemah, esei bi dua kali lima la kan..ini pun main tibai karang jer..
Tajuk yg kuar
- banteras denggi
- apa ntah tajuk kedua tp pasal pekerja2 yang cemerlang jugak la
- young graduates dikatakan kurang skill dalam menguruskan kewangan peribadi

Lebih kurang camtu la berkaitan exam tu...result dia kali ni xtau nak cakap la..ada rezeki nanti ada la..insyaAllah...

No comments: